fredag 24 februari 2012

Love & Toast - ekologisk parfym (och massa annat)




I vintras blev jag sugen på att testa ett mer miljövänligt parfymalternativ och fastnade för Love & Toasts ursöta små flaskor. De innehåller bara alkohol (gjord av majs), vatten och naturliga, essentiella oljor och innehåller alltså inga synetiska doftämnen. Parfymerna är inte testade på djur och förpackningarna är gjorda av återvunnet papper.

De finns att köpa lite överallt bla på Eleven och All by nature. Jag valde emellertid att gå och lukta på dem i affär för att slippa köpa i blindo. Jag kan tyvärr för mitt liv inte komma ihåg vad affären heter, men den ligger på Norrtullsgatan nära Odenplan. Den heter nåt med homeopati eller liknande har jag för mig. Aja, jag återkommer om jag kommer på. Jag och tjejen i affären hade hur som helst jätteroligt när vi luktade oss igenom alla dofterna. De hade precis fått in dem och hon var minst lika nyfiken hon.

Jag fastnade för två stycken som fick följa med mig hem. En miniflaska, 7.5 ml, och en roll on-parfym i ungefär samma storlek (89 resp 119 kronor). Jag tycker att det är jättebra att man kan köpa mindre flaskor och inte bara jätteflaskor som aldrig blir uppanvända.


All by Nature beskriver Gin Blossom som att den "påminner om vårens friska vindar, doftar citrus, mandarinblommor & verbena". Och den är verkligen frisk och fräsch, men även lite söt så att den inte blir sådär stickig som en del citrusdofter kan bli. Jag kan dock känna av alkohollukten lite grann, men det försvinner när den kommer på huden.

Den andra jag köpte var Persimon Plum och den beskrivs som "en flirtig doft av vildrosor, amber, färska plommon, cederträ och persimonfrukt. Perfekt för handväskan – en underbart doftande EDP i smart roll-on förpackning."
Den här blev min favorit. Bärig och sofistikerad! Roll-on funktionen är verkligen hur praktisk som helst och förpackningen är så söt med sitt frostade mönster av hjärtan och rostmackor. Storleken gör att den är lätt att ha med sig. Och det är väl det negativa med de här parfymerna, att man vill ha med sig och bättra på under dagen. För nej, de håller inte jättelänge tyvärr. Jag ser det inte som ett jätteproblem dock, jag tycker verkligen om de allra flesta dofterna hos Love & Toast. De är otroligt prisvärda och den ekologiska aspekten är värd att ta med i bedömningen.

Jag är verkligen sugen på att testa mer från det här märket. Förpackningarna är så himla fina och jag gillar det ekologiska tänket och prislappen. Jag blir bland annat väldigt sugen på att testa ett av deras läppcerat. Speciellt det här:


"Underbar fruktig doft & smak av mogna jordgubbar! Sköt om dina läppar med Love & Toast’s välgörande läppcerat, som innehåller naturliga och ekologiska ingredienser såsom super-smoothers som extra virgin olivolja, bivax, jojobaolja och shea-smör samt helande Aloe Vera och vitamin E."
Mmmm..... Jordgubbar..... Right?







Jag som tycker om handsmörj som luktar gott kommer definitivt att kolla in deras handkrämer. Som den här, Mandarin tea:
"En exotisk doftblandning av afrikansk rooibos, granatäpple, neroli & apelsinblomma. Love & Toast’s handcreme innehåller bland annat sheasmör, makadamianöt, avokado-, oliv- och solrosolja."

Ärligt talat blir jag väldigt sugen att på testa en hel massa från Love & Toast. Hudkrämer, duschkrämer, body butter, läppglans, kroppsscrub. Jag ÄR väldigt förtjust i parfymerna och luktar de andra produkterna lika gott och det går att rädda några djur/grässtrån samtidigt så är jag all in.

Har ni testat något från Love & Toast? Blir ni sugna på nåt?

Bilderna och citaten kommer från All by nature och ni kan läsa mer om Love & Toast på deras hemsida.

8 kommentarer:

  1. Ja, jättesugen! Men precis som du vill jag inte köpa parfym utan att luktat på dem först- tror inte nåt ställe i Malmö säljer dem direkt. Kom på vad stället heter så kan jag gå förbi nästa gången jag är i sthlm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du, jag sökte lite på Love & Toast och såg att Åhléns har börjat ta in dem. Kolla?
      Och nej, man vill gärna lukta på parfymer, däremot läppbalsam och krämer kan jag tänka mig att beställa över nätet.
      Jag ska verkligen försöka komma ihåg namnet, alternativt gå dit. Men det är verkligen lätt att hitta om du vill besöka den. Det finns bara en hälsokostaktig affär på den gatsnutten. Men det kan vi ju ta då, i så fall.

      Radera
  2. Jag tested paper flower parfymen, men jag fick huvudvärk av den . Och då tog jag inte mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, det är så tråkigt när det blir så där :/

      Radera
  3. Å, jag är kär i Love & Toast, typ. Har testat en hel del från dem. Kan meddela att det där läppbalsamet med jordgubb luktar supersmaskigt och får mig att längta efter sommar. Persimmon Plum överraskade mig rätt rejält. Är inget fan av rosdoft, men det är ju inte vad den doftar. Den påminner mer om någon fruktig och pudrig Escadaparfym, vilket också ger mig sommarlängt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är riktigt sugen på jordgubbsceratet. Och en handkräm. Har du testat några krämer?

      Radera
    2. Jag har testat handkrämerna och body butter och de är riktigt bra. Handkrämstuberna är ju SÅ underbara! Tyvärr lever de inte upp till mina krav ingrediensmässigt, men så är jag lite nördig när det gäller det ;-)

      Radera
    3. Ska nog gå och sniffa på en handkräm faktiskt.

      Radera

Jag blir otroligt glad för era kommentarer och frågor så skriv skriv skriv!

För att det ska bli så ostökigt som möjligt så besvarar jag för det mesta era kommentarer här, i stället för på er eventuella blogg. Bara för å hållaihopet så att säga :)

Glöm inte att skriva vem du är!