måndag 20 februari 2012

Den nakna nagelsanningen

Blä. Jag blir så ledsen när jag tittar på mina naglar. Och jag vet inte vad jag ska göra. Titta bara:




Det gör ont att visa upp sånt här. De är så trasiga, så skivade och missfärgade. Att de är missfärgade får jag på något sätt räkna med, men att de går sönder, nästan faller sönder. Jag önskar att jag visste vad jag ska göra. Andra rutiner? Andra produkter?

Ja, jag använder mycket nagellack, i princip hela tiden. Så är det, och jag försöker göra det bästa av det. Jag har en mild remover utan aceton, och oljar med Nail Food mellan varje lackning. När jag filar använder jag en glasfil och filar åt ett håll i taget, inte fram och tillbaka. Ett tag använder jag Trinds Nail repair och det hjälpte lite, men pga att den innehåller formaldehyd så slutade jag.
När jag lackar har jag alltid underlack och jag försöker att inte lacka på och av i onödan.

Vad ska jag göra? Ärligt? Nån som vet ett överjävligt bra underlack som hjälper nageln? En rutin som hjälper i längden? Huskurer? Om någon har några förslag så tar jag gärna emot dem. Vad som helst! Det enda alternativet kan väl inte vara att jag ska sluta lacka?

20 kommentarer:

  1. Så där kan mina naglar också se ut ibland, men jag har dessvärre inget knep att bjuda på. Jag brukar försöka komma ihåg att olja in naglarna två gånger om dagen dock och även vara generös med nagelbandskräm. Mina naglar är naturligt hårda så nagelstärkare har jag aldrig vågat prova.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du säger "olja in naglarna två gånger om dagen", menar du när du har omålade naglar, eller menar du runtom nageln?

      Radera
  2. Jag ska fortsätta att olja och sköta om dem så mycket jag kan. Ska lägga in en beställning på CND Toughen up och se om det kan hjälpa. Allt för att slippa förlängning, det känns så bökigt, även om det blir jättefint.

    SvaraRadera
  3. Jag kan bara rekommendera myrraolja. Det är det enda som fungerat på mig, och det som jag ser fungerar på mina kunder. Men man måste vara konsekvent! Varje dag! Sen de klassiska tipsen att försöka undvika vatten när det går, även vanligt papper/kartong torkar och så det vidriga vintervädret ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myrraolja säger du? Det är ju myrraolja i Nail food, men det kanske ska vara en renodlad myrraolja?
      Och när du säger varje dag, menar du på själva nageln (utan nagellack) eller en variant där man massera runt när man bär lack och på själva bädden när man är utan?

      Radera
    2. Utan lack och direkt på plattan. Jag har bara använt ren myrraolja och kan inte riktigt svara på hur effekten är när den är blandad i någon produkt.
      Myrraoljan är cirkulationshöjande och kommer öka näringsupptaget för nagel. Det trasiga längst ut finns inte mycket att göra åt, det måste växa ut, men ny nagel som växer ut brukar bli fin! :)

      Jag skulle inte använda myrraoljan när naglarna är lackade, det provade jag en gång och oljan är ganska stark och löste upp lacket lite. Not so very schnyggt ;)

      Radera
    3. Tack. Jag ska verkligen olja på nu under en period och hoppas att mitt tålamod räcker till att gå med omålade naglar tillräckligt länge : )

      Radera
  4. Svar
    1. Ja det kanske inte är en så tokig idé!

      Radera
    2. Är dina naglar långa och starka nu? :)

      Radera
    3. De blev längre och starkare än håret.

      Radera
    4. Ser Pelle Snusk framför mig :/

      Radera
  5. Hår hud och naglar tabletter kanske? :S
    Fast då måste man nog hålla på ett tag, det lär ju ta ett tag innan du ser resultat. Men naglarna blir ju ofta torrare och så på vintern också (i varje fall mina). Så de kanske blir lite friskare till våren. Annars får du ha som rutin att endast måla naglarna en gång i veckan. Även fast det är lite tråkigt då jag också älskar nagellack! Som tur är så har jag starka naglar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tacka din lyckliga stjärna för dina starka naglar! Det måste vara en dröm :)
      Jag har funderat på tabletter, man är ju så otålig bara. Vill ha resultat NU! Det borde ju inte innebära att man struntar i de saker som skulle ge bra resultat i längden dock. Ska kolla runt lite på det. Tack för tipset.

      Radera
  6. Sådär ser mina naglar ut i vanliga fall med >< jag har hittat två st dunderprodukter för dem (och jag är nog den mest tvivlande och skeptiska människan du kan hitta)
    anyway som nagelstärkare använder jag Claudias Nagelstärkare med mineraler (utan formaldehyd o allt sånt) och tro det eller ej men naglarna får en tjusig nyans av fransk manikyr och när jag efter två veckors användning gjorde en ny mani var mina naglar i betydligt bättre skick. den andra produkten är Sally Hansens cuticle-oil Apricot, inte nog med att den fick bukt med mina nagelband (som ofta är trasiga och jag har en tendens att bita på) den luktar otroligt gott oxå :D Angående nagellack,jag och en makeupartist hade en diskussion om det igår,jag brukar kosta på mig Lancôme, Estée Lauder, OPI osv. men faktiskt; de nya MNY för 29:- sitter lika bra om än inte bättre. jag vet inte om det är kvaliteten på märkeslacken som gått ner eller om MNY helt enkelt är vääldigt bra. och för 29:- kan man kosta på sig en helt bunt oxå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att olika lack håller olika länge verkar det gå troll i ibland. Billiga håller längre än dyra, samma lack håller olika länge på olika personer. Ibland tror jag att det handlar om kombinationen lack - personens specifika naglar, såsom ph-balans och liknande. Jag tror också att kombinationen lack - underlack har stor betydelse. Vissa av mina underlack försämrar manikyren. IsaDoras Second Nail och China Glazes lack verkar vara en urdålig kombo tex. Ska definitivt kolla in MNY! Är sugen på ett riktigt solgult lack, är säker på att MNY har ett sånt.

      Jag har faktiskt bestämt mig för att förstärka mina naglar nu, med Bio Sculpture Gel. De behöver få växa till sig lite skyddat. Men Claudia Nagelstärkare säger du alltså? Det är verkligen noterat! Tack för tipset :)

      Radera
  7. Jag hade samma problem när jag lackade ofta och tog bort det sedan, så jag började med att faktiskt tvätta händerna ordentligt efter varje gång jag tagit bort lacket. Ta bort den uttorkande removern kändes bra sådär. Gnuggade bort removern, och det har funkat för mig. Kanske en tillfällighet, men jag kör på det nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funkar det för dig så är det ju också helt rätt. Det gäller att hitta knepen som funkar för just sig! Skönt att du kommit till rätta med problemet!

      Radera

Jag blir otroligt glad för era kommentarer och frågor så skriv skriv skriv!

För att det ska bli så ostökigt som möjligt så besvarar jag för det mesta era kommentarer här, i stället för på er eventuella blogg. Bara för å hållaihopet så att säga :)

Glöm inte att skriva vem du är!