onsdag 18 april 2012

Vichy Solcreme Dry Touch spf 30

Första recensionen ut är faktiskt en av mina absoluta favoriter out of the bunch och dessutom efterfrågad i kommentarerna, så here it goes:

Vichy Capital Soleil Solcreme Dry Touch SPF 30 

Rek. pris 160:-


Dry Touch är en tunn kräm som glider på lätt och "försvinner" i princip omedelbart. Huden blir inte det minsta kladdig, knappt ens fuktig, och den går omedelbart att sminka över. Ansiktet blir absolut inte vitt, men något ljusare. Jag vill höja en varningens finger angående appliceringen. Gör inte misstaget att lägga ut små duttar med kräm på olika ställen i ansiktet för att sedan stryka ut. Den hinner torka och det blir svårt att smeta in. Stryk istället på vartefter - då blir resultatet det bästa. Hinner den torka i små duttar så blir det lätt de där vita små rullade sakerna över ansiktet. Not fancy. Man får jobba lite snabbt helt enkelt.


Jag är osäker på hur den upplevs för någon med torr hud, jag har kombinerad fet hud och för mig känns det som jag använt blotting paper i ansiktet. Helt underbart eftersom jag är van vid att solkrämer bara ytterligare späder på den feta känslan, framförallt i pannan. Jag kan t o m tänka mig att ha den under min make up när jag absolut inte vill bli blank, för det här höll i sig hela hela dagen. Till och med de dagar då jag inte smörjde in mig mer än på morgonen så kände jag samma sköna torra yta på kvällen. Detta torde bero på att den innehåller silicia och majsstärkelse som absorberar överflödig talg.


Det här är den kräm jag skulle välja om jag går på stan. Den är helt och hållet matt. Det är också den kräm jag skulle välja om jag inte hade någon spegel när jag smörjer in mig och behöver se presentabel ut. Den lägger sig snyggt över huden helt enkelt. Egentligen finns det inget tillfälle då jag inte skulle välja den förutom när jag behöver ha högre solfaktor.


Doften är svag och fräsch. Den är vattenresistent och har fotostabila filter, vilket innebär att den inte bryts ner av uv-strålarna efter en kort stund i solsken. Den innehåller även antioxidanter som ska ge ett extra skydd mot fria radikaler. Krämen är fri från parabener och innehåller thermalskt källsvatten. Om jag ska jag vara ärlig så är det här saker som jag mest rabblar, jag kan varken bekräfta eller dementera dessa effekter och vad de egentligen gör eller betyder på riktigt kan jag inte svara på, jag vet bara att den är fett skön i ansiktet!


Jag älskar att den knappt känns på huden i motsats till så många andra krämer som gör dig blank, fet, vit, you name it. Den här känns fräsch och jag rekommenderar den till alla som är less på solkrämer som aldrig torkar in ordentligt.


Jag kommer att att använda den om och om igen och definitivt köpa en ny när den här är slut. Detta därför att: 1) Prislappen är rimlig. 2) Jag har absolut ingenting att klaga på vad det gäller själva solskyddet. Min hud har varit lugn och fräsch efter att ha varit i solen i varierande mängd. 3) Den är riktigt skön och matt i ansiktet.

Det här är numera min go-to-spf måste jag erkänna.


5 kommentarer:

  1. Åh så bra den låter!! TACK! :D
    Kommer att införskaffas vid nästa lön.
    Undrar nu bara, vilken skulle du då välja,
    om du behöver högre solskyddsfaktor?
    Vill ha en med högt skydd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror (TROR) att den här finns i 50+ också. Den har jag emellertid inte testat. En mycket bra 50+ för ansiktet kommer snart! :)

      Radera
    2. Åh okej, kollar upp om det finns båda sorter då :)

      Ja, ännu en recension! Goodygoodgood, keep'em coming!

      Radera
  2. Denna blir jag sugen på att testa, den låter kanonbra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den skarpt. Jag har den varje dag när jag inte behöver högre spf!

      Radera

Jag blir otroligt glad för era kommentarer och frågor så skriv skriv skriv!

För att det ska bli så ostökigt som möjligt så besvarar jag för det mesta era kommentarer här, i stället för på er eventuella blogg. Bara för å hållaihopet så att säga :)

Glöm inte att skriva vem du är!